1. ELS PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS.
Els Pressupostos Participatius són un mecanisme de participació i gestió del municipi, mitjançant un procés democràtic en el qual la ciutadania decideix de manera directa a què es destina una part del pressupost municipal.
2. OBJECTIU
El principal objectiu dels Pressupostos Participatius és el següent:
Els objectius específics són:
3. PARTIDA PRESSUPOSTÀRIA
Els Pressupostos Participatius que es decideixen en l'any en curs s'executaran en els pressupostos de l'any següent, i estaran destinats a la realització d'inversions i despesa corrent.
4. PARTICIPANTS
La participació en el procés està oberta a totes les persones majors de 16 anys i empadronades a Alboraia.
5. FORMES DE PARTICIPACIÓ
6. FASES DELS PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS
7.NATURALESA DE LES PROPOSTES
Les propostes de la ciutadania hauran de versar sobre la inversió o la despesa corrent, i a més, ser coherents amb els principis de sostenibilitat, igualtat i no discriminació, inclusió social, adequació al territori, i a la partida pressupostària.
Les propostes podran ser d'inversió o de despesa corrent.
Les propostes dels tallers s'elaboraran de manera col·lectiva i es decidiran i prioritzaran a través del consens del grup que haurà de ser el mateix en els tres tallers.
Els àmbits municipals sobre els quals poden actuar són els següents:
MOBILITAT-ACCESSIBILITAT: accessos a la ciutat, zones d'estacionament, semàfors, pas de vianants, rotondes, voreres, carrils bici, clavegueram, il·luminació viària, conversió en zona de vianants de carrers.
ESPAIS OBERTS I PÚBLICS: Equipaments de parcs i jardins, mobiliari, zones infantils, zones per a gossos, paratges, vies verdes, repoblació, horts socials i escolars, paratges naturals, solars i places.
EQUIPAMENTS I INFRAESTRUCTURES: Millora d'instal·lacions municipals (esportives, educatives, culturals, centres juvenils, centres de majors, etc.), rehabilitació d'edificis públics (centre històric, edificis municipals, monuments històrics, altres zones d'interés), innovació i noves tecnologies (panells solars, punts de recàrrega cotxes elèctrics, etc.), contenidors. Adquisició de material per a la seua cessió a les associacions o entitats locals.
8. PRESENTACIÓ DE PROPOSTES
La presentació de propostes es podrà realitzar per tres vies:
El període de presentació de propostes serà de tres setmanes.
Les PROPOSTES DEUEN:
IMPORTANT: aquelles propostes que estigue contemplades dins dels criteris de no viabilitat recollits en aquestes bases reguladores, no passaran a la fase de valoració ni a la de votació
Els CRITERIS DE NO VIABILITAT d’una proposta són els següents
Acabat el període de formulació i suport de les propostes es farà la primera classificació de les propostes que hagen rebut 25 avals, per a descartar aquelles que s'estimen que no són viables perquè contenen algun dels criteris de no viabilitat. La resta de propostes passaran a ser valorades pels tècnics i personal competent dels diferents departaments municipals de l'Ajuntament d'Alboraia per a passar a la següent fase de votació.
9. SISTEMA D'AVALS/SUPORTS
Una vegada realitzades les propostes en la pàgina web participa.alboraya.es perquè aquestes puguen passar a la fase de valoració o estudi de viabilitat, cada proposta haurà de ser avalada per un mínim de 25 avals rebuts (vots) per part dels veïns i veïnes que participen en el procés. Les propostes sorgides dels tallers presencials no necessitaran rebre un mínim d'avals.
10. SELECCIÓ DE LES PROPOSTES
El Departament de Participació Ciutadana és l'encarregat de la canalització de les propostes ciutadanes. Les seues principals funcions són:
11. VALORACIÓ DE LA VIABILITAT DE LES PROPOSTES
Durant 2 setmanes es passaran les propostes als Departaments competents perquè facen la valoració tècnica, administrativa i econòmica de les mateixes i determinen la seua viabilitat.
Els tècnics municipals de cada departament faran una valoració individual de cada proposta rebuda. Aquesta valoració implica:
Les propostes que siguen desestimades per excedir del límit del pressupost econòmic destinat per als pressupostos participatius, es traslladaran als departaments municipals competents per si poden assumir-les en els pressupostos dels anys posteriors, però no seran vinculants.
El departament de participació ciutadana recollirà les propostes valorades pels departaments municipals i confeccionarà el llistat de propostes que ixen a votació, així com el llistat de les propostes desestimades pels tècnics municipals.
12. VOTACIÓ DE LES PROPOSTES
Una vegada recollides totes les propostes que compten amb un suport de 25 avals, revisades pel Departament de Participació Ciutadana, valorades pels tècnics dels departaments municipals competents i que siguen viables, es faran públiques per a la seua votació
Les propostes es podran votar durant dos setmanes.
Per a poder votar serà necessari el DNI i un correu electrònic vàlid. Procés que serà gestionat a través de la plataforma digital participa.alboraya.es .
I també mitjançant la presentació de la instància de votació per registre d’entrada en les oficines AMIC del municipi.
13. RESULTATS DE LES VOTACIONS
Els resultats de les votacions de les propostes s'anunciaran en la pàgina web i en els mitjans de comunicació municipals.
No hi ha un nombre de propostes concret. Cada proposta té un cost aproximat i en aquest procés se seleccionaran les propostes més votades fins a arribar fins a arribar al cost màxim de la partida pressupostària consignats per a propostes d'inversió i despesa corrent.